Już ponad pół roku nie mamy łatwego dostępu do teatru w związku z pandemią i zaczynamy organizować sobie kulturalne życie w nowy sposób. Krakowski Teatr Komedia (KTK) podobnie jak wiele innych instytucji również wchodzi do świata on-line. O wyzwaniach związanych
z przenoszeniem się sztuki do internetu rozmawiamy z Panią Anną Stasiak-Apelską, Prezesem Zarządu KTK.
Pani Aniu, czy sztuka on-line ma w ogóle sens?
Oczywiście, że tak! Krakowski Teatr Komedia już od dawna planował przeniesienie niektórych projektów do sieci – pandemia tylko przyspieszyła nasze plany.
Teatr powinien wychodzić do ludzi, również poprzez korzystanie z nowych technologii, które pomagają współczesnym widzom rozkochać się w tej formie sztuki.
A na trudne czasy – teatr potrzebny jest jeszcze bardziej.
Czyli nie warto się poddawać?
Absolutnie nie wolno! Artyści są potrzebni, choćby po to, by dodawać otuchy, wzniecać nadzieję na lepsze jutro. Teatr pomagał przetrwać najstraszniejsze okoliczności. Sztuka towarzyszyła ludziom
w różnych sytuacjach. Jest formą wyrazu, dodaje sił i energii do życia. Poza tym należy korzystać
z nowych możliwości technologicznych i my właśnie to robimy.
Ale występy bez udziału publiczności? Czy to prawdziwy teatr?
Krakowski Teatr Komedia już od lat tworzy spektakle w różnych niestandardowych okolicznościach – nasi aktorzy występują nie tylko na scenie, ale też w plenerze, na zamkowych dziedzińcach. Mieliśmy okazję zagrać np. na Kasprowym Wierchu. Nie boimy się ryzyka związanego z różnorodnością przestrzeni, nie boimy się też internetu. Wręcz przeciwnie – staramy się dostrzegać plusy z tej sytuacji – bo jest ich naprawdę sporo. Teatr zyskuje większą dostępność, pozwala się poznać np. młodym ludziom, którzy do tej pory nie mieli okazji stać się miłośnikami sztuki. Poza tym na KTK-ON-LINE.PL możemy obejrzeć sztukę o każdej, wybranej przez nas porze. Pójście do teatru wiąże się też z niemałymi kosztami – a w internecie za dostępną kwotę 19 PLN możemy wykupić dostęp do świetnych komedii i obejrzeć je w zaciszu swojego mieszkania czy podczas spotkania z przyjaciółmi. Wystarczy się zorganizować, włączyć komputer i przenieść się do wirtualnego teatru.
Ale stworzenie wirtualnego teatru wiąże się z wyzwaniami.
Na pewno. Przede wszystkim potrzebna jest większa ekipa techniczna i więcej sprzętu niż do tej pory. Profesjonalne nagranie spektaklu jest swego rodzaju produkcją telewizyjno-internetową. To z kolei wiąże się z pieniędzmi, których potrzeba na finansowanie takich projektów on-line. Taka produkcja to ogromny nakład pracy z każdej strony. Tymczasem, jako społeczeństwo dopiero zaczynamy przyzwyczajać się do tego, że za to, co oglądamy w sieci, powinniśmy płacić. Warto sobie jednak uświadomić, że kultura, aby przeżyć, też potrzebuje pieniędzy. Myślę jednak, że nasza mentalność
w tej kwestii będzie powoli się zmieniać, tak jak zmienia się świat… Jednocześnie proponujemy rozwiązania hybrydowe – zarówno przedstawienia dla publiczności z zachowaniem bieżących reżimów sanitarnych jak i spektakle w formie on-line dla tych, którzy z różnych powodów nie mogli wybrać się na wydarzenie. Wszyscy na tym tylko zyskamy. Damy radę z kulturą!
Zapraszamy serdecznie i życzymy wspaniałej zabawy podczas oglądania komedii KTK w wersji on-line! Link aktywacyjny do spektakli otrzymamy poprzez system sprzedaży biletów na stronie:
www.KTK-ON-LINE.pl. Po wykupieniu biletu będzie można obejrzeć wybraną z pięciu komedii. Dostęp ważny jest przez 24h od uruchomienia. Co tydzień nowa premiera w internecie, a wcześniejsze spektakle zostają dla naszych widzów.
Poniżej znajdziecie Państwo opisy wszystkich spektakli oraz terminy ich udostępniania:
*VIAGRA I CHRYZANTEMY – od 10.08.2020 roku
Ona – dystyngowana wdowa, ON – nieokrzesany kamieniarz. Błąd ortograficzny wykuty w marmurze staje się fatalnym początkiem ognistej znajomości niespełnionej primadonny, dziś nauczycielki śpiewu z pragmatycznym, zadowolonym z siebie rzemieślnikiem. Ona zobaczyła błąd, on „nawet zaliczki nie zobaczył”. Do czego doprowadzi jego absolutny brak słuchu
i ogłady w konfrontacji z jej słuchem absolutnym i nieskazitelnymi manierami? Czy leki na potencję przyniosą spodziewany efekt? Co wyniknie z lekcji śpiewu, które On postanawia wziąć u niej w ramach zapłaty za wykonaną pracę? Mówi się, że od miłości do nienawiści jest bardzo blisko, czy może być odwrotnie?
Obsada: Ewa Romaniak, Marek Wolny
Autor: Jan Jakub Należyty
Reżyseria: Piotr Dąbrowski
Muzyka: Dawid Sulej-Rudnicki
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
or: Jan Jakub Należyty
Reżyseria: Dariusz Gnatowski
Muzyka: Roman Czubaty
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
Teksty piosenek: Jan Jakub Należyty
Przygotowanie wokalne: Dorota Wasilewska
Choreografia: Wojciech Blaszko
***MAŁŻEŃSTWO WE FRANKACH – od 24.08.2020 roku
Sąd unieważnia małżeństwa, kredytów niestety nie. Byli małżonkowie, z kredytem we frankach szwajcarskich ukrywający fakt rozwodu przed rodzicami, którzy… postanawiają się rozwieść. A w tle najpiękniejsze piosenki o miłości. Skąd ta miłość po rozwodzie? Z zobowiązań zawodowych, bo nasi bohaterowie to artyści. Do tego teść – były wojskowy i teściowa – pani profesor na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Choć kredyt sam się nie spłaci, jak zawsze, możecie Państwo liczyć na szczęśliwe zakończenie.
Obsada: Julita Kożuszek, Renata Pałys, Jan Korwin-Kochanowski, Maciej Luśnia
Autor: Jan Jakub Należyty
Reżyseria: Dariusz Gnatowski
Przegotowanie wokalne: Dorota Wasilewska
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
****PAN TADEUSZ Z M3 – od 31.08.2020 roku
Pewnego dnia, na jednym z osiedli, wprost z książki zjawia się w Pan Tadeusz. Na początku domownicy są przerażeni i chcą pozbyć się intruza. Najpierw biorą go hydraulika, żeby w końcu przekonać się do jego obecności. Rodzina, którą nawiedził bohater mickiewiczowskiej epopei to Ewa i Jacek Soplicowie oraz ich córka Zofia – uczennica klasy maturalnej. Rodzinę co rusz odwiedza ich dość wścibska sąsiadka – młoda wdowa – Telimena Wiśniewska. Obecność pana Tadeusza nastręcza rodzinie Sopliców wielu „kłopotów”. Na początku próbują ukryć niechcianego gościa, później z konieczności muszą go ujawnić sąsiadce Telimenie. Kłopot w tym, że pan Tadeusz mówi wyłącznie wierszem: 13 zgłoskowcem. Początkowe próby nauczenia go mówienia „prozą”, czyli normalnie, pełzną na niczym. Pan Tadeusz, mimo kłopotów, które sprawia swoją osobą, pomaga rodzinie Sopliców, m.in. pokochać się na nowo – jako bohater romantyczny, a jako patriota – opowiada Im m.in. o historii powstania hymnu Polski, o trudach jakie podejmowali Polacy dążąc do niepodległości… Magia epopei trwa i po Panu Tadeuszu zjawiają się Telimena, prosto ze spaceru po lesie oraz XIX wieczna Zosia. W całą historię został „wplątany” Zenon – prawdziwy hydraulik, który również łączy przeszłość ze współczesnością.
Obsada: Agata Darnowska, Natalia Pietrasz, Ewa Romaniak, Adrian Gawlik, Jan Mancewicz
Autor: Jan Jakub Należyty
Reżyseria: Jarosław Witaszczyk
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska -Należyty
*****MĄŻ I ŻONA – od 07.09.2020 roku
„Mąż i żona” – czyli przyjaciel przyjacielowi rogaczem. Genialny Aleksander hrabia Fredro opisał zawsze aktualny problem zdrady, więc dopóki będą: mąż, żona i przyjaciel, dopóty trofea myśliwskie nie tylko dla ozdoby będą wisiały, ale ku
przestrodze. Spektakl wyreżyserował Maciej Luśnia w smacznej, wyrafinowanej konwencji lat dwudziestych ubiegłego stulecia.
Obsada: Maciej Luśnia, Jan Korwin-Kochanowski, Aneta Gierat, Natalia Pietrasz
Autor: Aleksander Fredro
Reżyseria: Maciej Luśnia
Scenografia i kostiumy: Ewa Cisowska