
2 i 3 czerwca 2014, godz. 20:00, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa
‘69’ to sztuka szwajcarskiego dramaturga i reżysera Igora Bauersimy, której prapremiera odbyła się w 2003 r. w Düsseldorfer Schauspielhaus w Niemczech w reżyserii i scenografii autora.
‘69’ w wykonaniu Teatru HOTELOKO to prapremiera polska, która miała miejsce w Warszawie gościnnie w Klubie Kultury Saska Kępa w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru 27 marca 2014 r. Patronat nad spektaklem objął Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI.
‘69’ to historia kobiety, która postanawia „zjeść” mężczyznę: posiąść, zawładnąć ciałem, duszą i sercem, a także historia mężczyzny, który „chcę zostać zjedzony”. Sztuka próbuje odpowiedzieć na pytania, do kogo należy nasze życie i czy w ogóle istnieje wolność. Kobieta staje przed sądem pytając:
„Czy istnieją jakiekolwiek zasady moralne, według których nie mamy prawa rozporządzać naszym życiem? A może nasze życie nie należy do nas? W takim razie do kogo? Do naszych rodziców? Do społeczeństwa? Do państwa? Do kościoła? Do Boga?
Czerwcowa rocznica pierwszych wolnych wyborów 89 roku wywołuje te pytania zarówno w kontekście spojrzenia na 25 lat „wolnej” Polski, jak i w obliczu obecnego życia we współczesnej Polsce.
‘69’ to początek dyskusji o granicach wolności.
Reżyseria: Karolina Kirsz
Tłumaczenie: Karolina Bikont
Przestrzeń/Wideo/Audio: Thomas Harzem
Kostiumy: Ewelina Brudnicka
Występują: Agata Życzkowska i Grzegorz Stosz
Produkcja: Agata Życzkowska//Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Patronat: Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI
Patronat medialny: Planeta FM, teatr dla was, kulturalnie waw.pl, independent.pl
Prawa sceniczne: S. Fischer Verlag, Frankfurt n/Menem c/o Agencja Dramatu i Teatru ADiT Elżbieta Manthey
Prapremiera polska: 27 marca 2014
Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Ambasadę Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie
BILETY: 30 PLN (normalny), 20 PLN (ulgowy)
REZERWACJA: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. (22) 745 10 32
+ on-line na stronie www.eventim.pl
+ księgarnia PROSPERO w Instytucie Teatralnym
+ punkty sprzedaży EVENTIM (m.in. kasy Empik, Media Markt, Saturn)
Dodatkowe informacje: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Z recenzji spektaklu ‘69’:
Na scenie widzimy dwoje, potwornie samotnych ludzi, którzy w tęsknocie za bliskością są gotowi przekroczyć wszelkie granice i normy ustalone przez otoczenie. (…) W warstwie psychologicznej „zjeść” znaczy posiąść drugą osobę, zawładnąć jej ciałem, duszą i sercem, a „głód” to nic innego jak tęsknota za drugim człowiekiem. Może nie aż w tak drastycznym wyrazie, ale większość z nas doskonale zna takie uczucie. I często przez całe życie szukamy sposobu żeby je zaspokoić.
Iwa Poznerowicz, Teatr dla Was
Świetnie pokazana relacja damsko-męska - jako filuterna, zaczepna, pełna wbrew pozorom pozytywnych emocji gra. Pozytywnych ponieważ pobudzających do życia, wcale nie unicestwiających. Świadczy o tym chociażby wymowny tytuł "69", który symbolizuje przyjemność, zjednoczenie, obopólne zadowolenie.
Anna Płochocka, wiadomości24.pl
TEATR HOTELOKO powstał w 2011 r. z inicjatywy aktorki i producentki Agaty Życzkowskiej. Skupia zawodowych artystów. Nazwa jest związana z ideą: GRAMY TAM, GDZIE JEST DOBRY FLOW.
Teatr działa pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ [frt:nf]. Od 2011 roku zrealizował trzy produkcje: „Pracownia Ludica nr 2”, reż. Solange Bonfil - premiera w Madrycie w październiku 2011 r., „Końce świata” Marca Beckera, reż. Karolina Kirsz - premiera w Warszawie w marcu 2012 r. w Klubie Kultury Saska Kępa oraz „Podwórko Korczaka”, reż. Paweł Paszta - premiera w Warszawie w grudniu 2012 w Teatrze Kamienica. Spektakl ‘69’ Igora Bauersimy jest czwartą produkcją teatru. Premiera odbyła się gościnnie w Klubie Kultury Saska Kępa w marcu 2014 r.
KAROLINA KIRSZ - REŻYSER
Ukończyła Wydział Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Wydział Wiedzy o Teatrze w AT. Wyreżyserowała spektakle: „Zima w czerwieni” Adama Rappa w Teatrze Rampa/Scena Eksperymentalna w Warszawie, (Pierwsza Nagroda na XII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym ZDARZENIA im. Józefa Szajny w Gdańsku i Tczewie), „Pułapka” Tadeusza Różewicza w ramach cyklu ‘Studio in Progress’ w Teatrze Studio w Warszawie, „Końce świata” Marca Beckera dla Teatru HOTELOKO, „Dotknij wiatru, dotknij wody” – adaptacja prozy Amosa Oza w Teatrze Żydowskim oraz kilkanaście czytań performatywnych w warszawskich teatrach ( m. in. w Teatrze Studio, Powszechnym, Konsekwentnym). Obecnie jest asystentem na Wydziale Reżyserii Dramatu w AT oraz przygotowuje się do pracy doktorskiej.
AGATA ŻYCZKOWSKA - AKTORKA i PRODUCENT
Ukończyła Wydział Aktorski PWSFTv i T w Łodzi w 2001 r. Zagrała m.in. w spektaklach Iwony Kempy „Kształt rzeczy” i „Czwarta siostra” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „1,2,3,4 baba jaga patrzy” na podstawie dramatu Pawła Demirskiego w reż. Thomasa Harzema w Teatrze Wytwórnia oraz "The SHOW MUST GO ON" w choreografii Jérôme'a Bela w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Otrzymała Nagrodę na XIX Festiwalu Szkół Teatralny w Łodzi za spektakl „Amadeusz”, reż. Waldemar Zawodziński, Nagrodę dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2001/2002 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy oraz Nagrodę Zespołową za spektakl „Rodzina wampira” w reż. Pawła Szkotaka na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. W latach 2003-2007 była Redaktor Naczelną magazynu RAZEM. W latach 2011-2013 była koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego ‘CIAŁO/UMYSŁ’ oraz Warszawskiej Sceny Tańca. Jest inicjatorką powstania Fundacji Rozwoju Teatru 'NOWA FALA' oraz Teatru HOTELOKO, gdzie była producentem spektakli, w których brała udział także jako aktorka: "Turista” Mariusa von Mayenburga, reż. Thomas Harzem; "Pracownia Ludica nr 2", reż. Solange Bonfil, „Końce świata” Marca Beckera, reż. Karolina Kirsz, „Podwórko Korczaka” reż. Paweł Paszta.
GRZEGORZ STOSZ - AKTOR
Ukończył Wydział Aktorski PWSFTv i T w 2001 r. Na Festiwalu Szkół Teatralnych został nagrodzony za rolę Czepca w „Weselu". Założył grupę teatralną Chóry Gertrudy Stein i wyprodukował spektakle: „Mona Rogers” oraz „Technika punktu świetlnego" nagrodzony m.in. Grand Prix Festiwalu Teatralnego w Łodzi oraz Grand Prix Festiwalu Bramat. Zagrał m.in. w spektaklach: "Mieszczanin szlachcicem" w reż. Adama Orzechowskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, "Podróż do wnętrza pokoju" Michała Walczaka w reż. Adama Sroki w Teatrze Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu oraz "Niebo" w reż. Anny Jadowskiej w Teatrze Stara Prochoffnia. Zagrał także m.in. w filmach Anny Jadowskiej pt. „Dotknij mnie" oraz Sebastiana Buttnego "Heavy Mental". Jest autorem scenariusza filmu fabularnego pt. "Z Ziemi do gwiazd" oraz scenarzystą, reżyserem i producentem filmu krótkometrażowego opartego na "Hamlecie".
THOMAS HARZEM – PRZESTRZEŃ/WIDEO/AUDIO
Ukończył Szkołę Sztuki Wizualnej "CIMdata" w Berlinie (2000). W Teatrze Wytwórnia w Warszawie był reżyserem, autorem scenografii, adaptacji i wideo projekcji przy trzech spektaklach: „Polowanie na szczury” Petera Turrini'ego na motywach utworu Willarda Manusa, „O lepszy świat" Rolanda Schimmelpfenninga oraz „1 2 3 4 baba jaga patrzy” na podstawie dramatu Pawła Demirskiego. Ponadto współpracował z Michałem Zadarą, Janem Peszkiem, Łukaszem Kosem, Pawłem Szkotakiem. Brał udział w 34. Przeglądu Piosenki Aktorskiej ze spektaklem „Route 67” oraz z projektem „1:1” na podstawie „Traktatu logiczno-filozoficznego” Ludwiga Wittgensteina. Realizuje poszukiwania w rejonie performansu i muzyki z transformacją instrumentów, które są oryginalnie stworzone do innych celów: np. występ jako performer i muzyk na żywo z nintendo (konsola do gry) na Festiwalu Fusion w 2013 r. Przez kilka lat mieszkał w Polsce, obecnie mieszka pod Berlinem w Kuhlhausen, gdzie realizuje szereg projektów, m.in. edukacyjny projekt teatralny pt. „.heim(at)marienfelde” oparty na artystycznym eksperymencie angażujący uczniów w wieku 10-12 lat z rodzin uchodźczych i imigranckich. Współpracował z Fundacją Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ przy projekcie Międzynarodowego Festiwalu WARSZAWA CENTRALNA 2010 'MIGRACJE' pt. "TURISTA" jako reżyser oraz z Teatrem HOTELOKO przy spektaklu „Podwórko Korczaka” w reżyserii Pawła Paszty, jako autor projekcji wideo.
EWELINA BRUDNICKA - KOSTIUMY
Studentka V roku na Wydziale Scenografii w warszawskiej ASP. Studia licencjackie zakończyła projektem dyplomowym na podstawie opery Christopha Willibalda Glucka „Orfeusz i Eurydyka” w pracowni prof. Marcina Jarnuszkiewicza. Współpracuje z reżyserką Karoliną Kirsz: opracowała scenografię i kostiumy do spektaklu „Pułapka” Tadeusza Różewicza w Teatrze Studio w Warszawie oraz do czytań performatywnych „Pamiętniki Mary Berg" (Teatr Żydowski w Warszawie) i „Cyjanek o piątej” Pavla Kohouta (Teatr HOTELOKO). Zrealizowała scenografię i kostiumy w spektaklu "Podwórko Korczaka" w reżyserii Pawła Paszty.
Specjalne podziękowania dla Eweliny Donejko, Dominika Kuczy, Marty Leśniewskiej i Magdaleny Życzkowskiej-Jóźwiak