11 maja 2013 roku zapraszamy do Nowego Teatru na otwarcie wystawy "Kto ty jesteś" w ramach akcji społecznej o patriotyzmie dla najmłodszych oraz na inaugurację "Reliefu" Marty Paulat i Jana Mioduszewskiego.
Kto ty jesteś?
11.00 przegląd filmów dla dzieci współorganizowany z NInA, przeznaczony dla dzieci w wieku +4
13.00 spotkanie z autorami wystawy
14.00 warsztaty z Joanną Olech
15.00 warsztaty z Edgarem Bąkiem
na warsztaty potrzebne będą zapisy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Akcja społeczna skierowana do dzieci i młodzieży pt. "Kto ty jesteś?".
Założeniem akcji jest, myśl że patriotyzm nie powinien kojarzyć się jedynie z martyrologia i ciężarem. chcemy pokazać dzieciom w jaki sposób mogą na co dzień przejawiać patriotyzm.
Jeśli patriotyzm ma stać się wewnętrznym imperatywem, a nie tylko ozdobnym kotylionem rocznicowym, to poprzez małe odruchy społecznej solidarności, na dziecięcą miarę. Tytuł rozmyślnie nawiązuje do „Katechizmu polskiego dziecka” Władysława Bełzy z roku 1901 - popularnego wiersza, recytowanego przez wiele pokoleń. Wierszyk prosty i rytmiczny, jest zarazem napisany na wysokiej, patetycznej nucie. Takiej właśnie, jakiej chcieliśmy uniknąć, przygotowując tę kampanię.
Akcja obejmuje: kampanię plakatową, działania w internecie i cykl spotkań dla dzieci i młodzieży z twórcami kampanii. Hasła kampanii, autorstwa Joanny Olech, bliskie są idei solidarności, wzajemnego zaufania, szacunku, ekologii, tolerancji, wolontariatu i zaangażowania na rzecz kraju. Opracowanie graficzne Edgara Bąka poszerza znaczenie tekstu i nadaje przekazowi rangę użytkowej sztuki. Całość prowokuje do dyskusji dziecka z dorosłym nie tylko o patriotyzmie.
Przykładowe hasła:
Pomagam. Jestem patriotą.
Dużo czytam. Jestem patriotą.
Jesteśmy równi, choć różni. Każdy ma prawo być patriotą.
Nie marnuję wody. Jestem patriotką.
Naprawiam, co zepsułem. Jestem patriotą.
Patriotyzm nie ma koloru.
Jestem patriotą, a nie patriotom. Lubię język polski.
Porządkujemy z dziadkiem opuszczony cmentarz. Jesteśmy patriotami.
Jak dorosnę, będę głosowała. Jestem patriotką.
--Kampania społeczna "Kto ty jesteś?" zostanie udokumentowana i wydana w postaci książki dla dzieci przez wydawnictwo Wytwórnia oraz na stronie www.jestempatriota.pl
::Cele akcji:
Naszym celem jest realizacja kampanii społecznej kierowanej do najmłodszych obywateli naszego kraju. Zależy nam aby słowa, obrazy oraz wszystko czym będziemy się komunikować z dziećmi było dla nich zrozumiałe.
Zdaniami-hasłami chcemy promować wśród dzieci i ich starszego rodzeństwa postawy patriotyczne. Chcemy pokazać że patriotyzm to również proste, drobne czyny które może każdy przejawiać na co dzień. Celem który sobie stawiamy jest również trafienie do jak najszerszego grona odbiorców, dlatego tez nasza akcja społeczna będzie prowadzona na wielu płaszczyznach: reklama zewnętrzna, internet, wystawa ( szkoły), warsztaty, reklamy w prasowe.
:: Szczegółowy opis :
Akcja społeczna "Kto ty jesteś?" obejmuje działania:
Wystawa plakatów społecznych. Wystawa składać się będzie z 25/30 plakatów autorstwa Joanny Olech i Edgara Bąka promujących idee nowoczesnych postaw patriotycznych i wzorców obywatelskich. Wystawa odbędzie się w przestrzeni Nowego Teatru w Warszawie w maju 2013r, a jej otwarcie będzie okazją do spotkania i rozmowy z twórcami kampanii. Odbiorcami wydarzenia będą dzieci, młodzież i dorośli. Wystawa będzie udostępniona przez 3 tygodnie dla wszystkich chętnych, wstęp wolny, w godzinach 10-18, od poniedziałku do niedzieli. szczególnie zapraszać będziemy szkoły i przedszkola.
3. Warsztaty graficzne dla młodzieży. Prowadzącym warsztaty będzie współtwórca kampanii grafik Edgar Bąk, a ich tematem będzie „Jak stworzyć społeczny plakat?”. Ideą warsztatów jest, by poprzez wspólne działanie, w tym wypadku projektowanie społecznych plakatów, dać okazję młodym obywatelom do dyskusji o idei nowoczesnego patriotyzmu w sposób przyjazny i otwarty. Dodatkowym, rzeczowym już efektem warsztatów mogą być plakaty społeczne dotyczące patriotyzmu stworzone przez uczestników warsztatów.
4. Spotkania dla dzieci z autorką haseł kampanii Joanną Olech. Będzie to połączenie warsztatu literackiego z otwartą dyskusją na temat patriotyzmu i postaw obywatelskich na dziecięcą miarę. Joanna Olech, jako uznana pisarka książek dla dzieci i młodzieży, ma bardzo bogate doświadczenie w spotkaniach z jej młodymi czytelnikami. Mottem spotkań ma być współdziałanie na rzecz dobra kraju.
5. Działania PR, których celem jest rozpowszechnienie kampanii w mediach i innych środowiskach opiniotwórczych. W ten sposób chcielibyśmy wzniecić powszechną dyskusję o nowoczesnej edukacji obywatelskiej i patriotycznej dzieci i młodzieży. Planujemy również dotrzeć z kampanią do środowisk nauczycielskich.
6. realizacja strony internetowej-z Dokumentacją akcji społecznej. Wszystkie działania w ramach kampanii tj. wystawa, kampania w przestrzeni miejskiej, efekty i relacja z warsztatów będą udokumentowane w Internecie na stronach jestempatriota.pl, nowyteatr.org i wytwornia.com, a także w mediach społecznościowych. Dzięki temu udostępnimy treść kampanii szerokiemu gronu odbiorców i damy możliwość bezpośredniego lub pośredniego udziału w zaplanowanych działaniach.
::Organizator i partnerzy projektu.
Organizatorem przedsięwzięcia jest NOWY TEATR
Partnerami są WYDAWNICTWO WYTWÓRNIA oraz Narodowy Instytut Audiowizualny.
Relief
12:00 otwarcie instalacji
Ponadto, jak w każdą sobotę, od 9:00 do 15:00 na terenie Nowego Teatru odbywa się Nowy Targ, na którym kupić można produkty od lokalnych producentów.
Informacje szczegółowe w załączeniu i na www.nowyteatr.org
Instalacja „Relief” Marty Paulat i Jana Mioduszewskiego powstała w ramach projektu Fundacji Architektury „Scenografie miejskie. Współdziałania”, dofinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Uroczyste otwarcie instalacji 11 maja 2013 o 12:00
Nowy Teatr, Madalińskiego 10/16
Praca składa się z 56 blaszanych, malowanych fragmentów. Rozfalowana, pół-przestrzenna forma w odważnym zestawieniu kolorystycznym wprowadza dynamikę w fasadzie budynku. „Ekspresyjna realizacja stara się oddać dynamizm sceny Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego. Na blachach
namalowany jest nieregularny układ wielokątów. Układ stymulujący nieprzewidywalnością, intensywną barwą i wieloznacznością przestrzenną” – mówią autorzy. Koncepcja artystów nawiązuje do dekoracji plastycznych w technice mozaiki, charakterystycznych dla architektury powojennej.
Instalacja stanowi rodzaj łącznika sztuk, rzemiosła malarsko – rzeźbiarskiego, architektury oraz teatru. Reliefowe elementy organicznie wplatają się w strukturę ściany i porastając ją jak winorośl, ożywiają przestrzeń miejską Starego Mokotowa.
Projekt „Scenografie miejskie. Współdziałania" zakłada, że sztuka jest istotnym elementem budowania tożsamości miasta. Ożywienie, redefinicja i reorganizacja przestrzeni miejskiej oraz architektury poprzez ingerencję artysty stanowią jego podstawę.
W edycji, zatytułowanej „Współdziałania”, Fundacja Architektury zrealizowała w przestrzeni miejskiej instalację „Camera Obscura” autorstwa Katarzyny Korzenieckiej i Szymona Rogińskiego (Królikarnia, 2012) i kontynuuje rozpoczęty w poprzednim roku projekt „Relief” Marty Paulat i Jana Mioduszewskiego na elewacji Nowego Teatru w Warszawie. Odwołując się do lat świetności sztuki w architekturze polskiej (1950-80), kiedy najwybitniejsze dzieła projektowali Hanna i Gabriel Rechowiczowie, Helena i Lech Grześkiewiczowie czy Wanda i Władysław Zychowie, współcześni
artyści prezentują różnorodne koncepcje plastyki w architekturze i przestrzeni miejskiej. Nie tylko reinterpretują przestrzeń, lecz także – a może przede wszystkim – wciągają przechodnia w grę: faktur, materiałów i barw, składających się na złożone kompozycje i instalacje.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy
11 maja 2013 w Nowym Teatrze odbędzie się również wernisaż wystawy „Kto ty jesteś”. Więcej o akcji społecznej „Kto ty jesteś” na stronie www.nowyteatr.org